miercuri, 21 martie 2012

Coca-Cola-Deschide şi savurează fericirea!

Coca-Cola vine mereu cu un mesaj prietenos: “deschide şi savurează fericirea!”. Cum? La masă, alături de întreaga familie. Frumos, nu?  Reclama chiar ne şi arată cam cum ar arăta o astfel de masă şi cum indiferent de rolurile pe care fiecare membru îl jocă, un pahar de Cola îi aduce împreună pentru a forma o familie.

Dacă privim cu atenţie reclama, însă, decoperim că există o mare adunare de stereotipuri, stereotipuri prin intermediul cărora un mare brand ajunge să susţină o structură patriarhală. Să luăm pe rând fiecare dintre roluri:
- fiu, şofer
- fiică, iubită
- mamă, bucătar-şef
-tată, şef

Tatăl este desigur şeful casei, mama este bineînţeles cea care găteşte pentru întreaga familie. Fiul este definit şi el printr-un rol considerat a fi tipic masculin, cel de şofer (ni se tot repetă că noi femeile suntem cele mai nepricepute şoferiţe, "înţelegem", prin urmare asocierea). Cât despre fiică, ei bine, ea nu are nicio altă meserie/profesie, alta decât a fi iubita cuiva.

Poate că cerem cam mult, dar parcă ne-am aştepta din partea unui brand precum Coca-Cola să aibă ceva mai multă grijă în momentul în care încearcă să construiască o reclamă şi să gândească în afara unei “cutii” patriarhale. Da, poate că nu există nimic ofensator în mod explicit, dar sunt subtilităţi, simple cuvinte precum bucătar-şef, şofer sau iubită care ajung să facă marea diferenţă. Ele ne vorbesc despre rolurile de gen, despre ceea ce se consideră că femeile şi bărbaţii ar trebui să fie sau să facă.

În acest caz da, ne-am fi dorit să nu mai vedem încă o reclamă care să ne repete că bărbatul este capul, iar femeile “şefele” bucătăriei şi ale grijii.

Oana V.

Reclama ne-a fost sugerata de Irina, una dintre cititoarele noastre. Multumim!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu